Torstai 28.2

Tänään uitiin aamulla opetusaltaassa(kahluuallas) nopeuksia ja sukelluksia noin 25min jonka jälkeen jatkettiin lyhyellä radalla. Siellä jatkettiin nopeusvedoilla ja vesivoimatyyppisillä jutuilla.

Uinnin päälle ottiin katsomossa 2x (6leukaa nopeasti, 6 päkiähyppyä nopeasti ja 10 vatsaa nopeasti)

Illalla kävin kuntosalilla:

Etukyykky 10x70kg, 6x100kg, 4x110kg ja 1x 120kg

Leuanveto 7x25kg, 3x40kg ja 1×52,5kg

Kulmasoutu laitteella 3×6-8x 40kg

Vinopenkki 3x10x34-39kg

Hauiskääntö vuorotahtiin käsipainoilla 1x15x15kg, 3x10x22kg

Olkapäät taljassa 3x12x15-20

Vatsarutistus alakulmassa 3x8x12kg kahvakuula

Niska 3x12x70-90kg

Vilimillä leuanvetoa lisäpainoilla ja punnerruksia omalla painolla.

Tiistai ja keskiviikko

Tiistaina uin aamulla rintauinnin tekniikkaa ja  nopeutta mm. lättäreillä ja painovyöllä pohjasta skullailua.

Päivällä otin pellolla hangessa juosten 30sekunnin vetoja täysiä ja sykkeen sai ainakin ylös. Hankea oli yli polveen asti. Yhteensä otin vetoja 8kpl pitkillä palautuksilla.

Illalla tein maksimivoimaharjoituksen.

Penkki 10×50, 10×70 8×80 1×100, 1×110, 1×120, 1×125 ja 3×115

Takakyykky 10×70, 10×100, 6×120, 3×145, 1×162,5 ja 2×150

Kulmasoutu laitteella 3sarjaa 28toistoa. Yritin jäljitellä 50metrin rintauintia ja pitää frekvenssin noin 1toisto/1sekunti ja vahvasti loppuun asti, ettei toistot hidastuisi.

Vinopenki 3×25-28x 24 samalla periaatteella kuin kulmasoutu

Vatsalihaksia harjanvarsien kanssa.

Keskiviikkona uin aamulla palauttavaa uintia noin 3,5km lyhyellä radalla.

Illalla kävin liukkaankelin juoksulenkin 1tunti ja 20minuuttia. Hölkytellen ja välillä kävellen.

 

Maanantai 25.2

Aamulla palauduin kilpailusta ja nukuin pitkään. Yhdeksään nukkuminen tuntui hyvältä ja olo oli viikonpäivän vaikutuksesta huolimatta virkeä koko päivän.

Neljältä menin ryhmän mukana uimaan ja ohjelmassa oli pitkällä radalla kelailua aerobisella alueella. Pääsarja oli 12x100vapaauintia kevyesti 1´30 lähdöllä.

Vapaauinti ei oikein tuntunut kulkevan  taas pitkästä aikaa pitkän radan harjoituksessa ja tulin satasia 1.15-1.20 kun innokkaimmat rytkyttelivät 1.10 pintaan.

Tänään haimme otetta pystyskullaamalla painovyöllä ja syvässä päässä otettiin pohjasta rintauinnin läpivetoja painovyön kanssa.

Tänään oli myös peilit pohjassa, joten näki veden alta omaa tekniikkaa.

Huomenna käyn aamulla uimassa nopeutta ja illalla olisi suunnitelmassa kuntosali tilanteen mukaan miltä lihaksissa tuntuu.

Oulu uinnit

Oulu uinnit

Lauantaina kilpailupäivä alkoi kahdelta iltapäivälla. Ohjelmassa oli 50metriä perhosuintia ja 50metriä selkäuintia.

Molemmissa lajeissa vedossa ei ollut otetta ja se meni läpi eikä vieny toivotulla tavalla eteenpäin. Kuitenkin molemmissa ennätysaika parani, mutta teknisesti jäi paljon parannettavaa.

Uimme lauantai illan huipennukseksi 2x3x50m viestin, jossa ensin kolme uimaria uivat selkäuinnin, rintauinnin ja perhosuinnin ja sitten samat uimarit uivat 50m vapaauintia. Sijoituimme korkeimmalle palkintopallille kyseisessä viestissä. Omat osuuteni uin: 50m rintauintia 29,43 ja 50m vapaauintia hapokas 27,08

Sunnuntaina uin 50metriä vapaauintia pitkän radan ennätykseen 25.2

Vapaauinnissa oli otteessa paljon parannettavaa ja pitoa ei tässäkään lajissa saanut.

Viimeisenä lajina uin päämatkan 50metriä rintauintia. Rintauinti lähti hyvällä temmolla ja pidolla. Jostakin syystä lantio putosi käsivedon aikana tarpeettoman syvälle, mikä söi potkun tehoa. Loppuaika oli hyvä tähän vaiheeseen kautta 29,47.
DSC_0886

Viime viikon reenailut

Viime viikon reenailut

Kuluneen viikon aikana reenailin altaassa noin kerran päivässä ja muutaman kerran salilla.

Altaassa viikon teemana on ollut pitkälle radalle totuttelu ja tuntuman hakeminen, joka on toteutettu uimalla kovia 30metrin vetoja.Salin puolella olen tehnyt vähemmän nopeutta ja enemmän maksimivoimaa. Tulevaisuudessa olisi taroitus muttaa voimahajroittelu 1/1 maksimivoiman ja nopeusvoiman suhteen ja kisakauden lähestyessä jättää maksimivoima taka-alalle ja painottaa nopeusvoimaharjoittleua.

Viime viikolla kokeilin takakyykkyyä vähän isommilla painoilla. 5×120, 3×140 ja 1×160.

Tepauksen tekniikkaan yritin myös perehtyä mutta reenipainot olivat melko vaatimattomia. 5×40 5×50, 2×60 ja 1×70

Videon pätkä torstain reenailuista.

Paino on jostakin syystä laskenut muutaman kilon, vaikka en kuluttavia kestävyysharjoituksia ole tehnnyt juurikaan(jolloin kyseeessä voisi olla rasvan poistuminen)

Voimaharjoittelua olen sen sijaan tehnyt jonkin verran tavanomaista enemmän, joten paino laskeminen ei ole toivottua, tosin painon nousuakaan en hae, van pyrin harjoittelemaan niin, että lihaskasvu on minimaalista ja voimatason nousu maksimaalista.

Olen karttanut kaikenlaisia keinotekoisia valmisteita, kuten palautusjuomia, mutta jostakin proteenia pitäisi saada, kun välitömästi voimaharjoittelun jälkeen ei jostakin syystä ikinä ruoka maistu.  Olen nyt harjoituksen jälkeen tehnyt Rocky tyylisen palautusjuoman. Siihen tulee kaksi raakaa kananmunaa, maitoa ja kaakaojauhetta lusikallinen. (Katso herkullinen kuva yllä.)

Muutenkin olen pyrkinyt olemaan käyttämättä ylimääräisiä kemikaaleja ja synteettisiä valmisteita. En käytä juuri laisinkaan mitään lääkkeitä enkä kuluvana talvena ole syönyt mitään vitamiinivalmisteita. En suosittele tällaista järjestelyä kenellekkään, mutta en ole itse kokenut olevani väsynyneempi tai voimattomampi kuin koskaan ennenkään.

Viikonloppuna Oulu uinneissa uin pitkällä radalla 50m perhosuintia, 50m selkäuintia, 50m vapaauintia ja 50m rintauintia.

18.2.2013

Tänään aamulla 9-9.45 puljuttelin tekniikkaa ja vähän nopeutta.

Iltapäivällä reenailtiin pitkällä radalla. Alkuun uitiin vähän vesivoimaa, noin puoli tuntia. Pääsarja oli 6x50m minuutin lähdöllä, josta 30m kisavauhtia ja loput 20m verraa. Tällä haettiin kisavauhdin säilymistä nyt kun siirryttiin pitkälle radalle ja käännös ei tulekkaan vastaan 25metrin jälkeen. Tämän jälkeen 20minuuttia verryttelyä ja vielä 4×50 samalla systeemillä. Loppuun puolituntia verryttelyä.

Illalla kävin vielä noin 45minuuttia kuntosalilla jalkareenin merkeissä.

Ohjelmassa oli:

Rinnalleveto 5×70, 4×80 2×90 ja 1×100

Maastaveto 8×140, 6×160

Etukyykky 5×70, 6×90, 6×100, 1×117,5

Pistoolikyyky 2x6x20kg kuulalla.

Videolla on perjantain otanta vastaavan tyyppisestä harjoituksesta.

14.2.2013

Tänään kävin aamulla 6.45-8.00 Kempeleessa Esan valmennuksessa uimassa pääosin tekniikkaa ja vähän nopeutta. Esa kuvaili vähän veden alta, niin näki itsekin miltä se uinti näyttää.

Illalla kävin kuntosalilla, jossa vierähti häthätää tunti. Eipä mitään ihmeellistä tai mainittavan arvoista. Ylävartaloa ja jalkoja tasaisesti, ei vielä sarjapainot ole sillä tasolla mitä ennen SM-kisoja oli.

13.2.2013

Eilen kävin päiväkseltään aamun oppitunnin jälkeen uimassa nopeuspainotteisen omatoimisen harjoituksen. Matkaa ei reilun tunnin mittaisella harjoituksella kertynyt juurikaan, mutta viikon tauon jälkeen sai tuntumaa veteen.

Istuskelin koulupäivän loppuun ja kolmelta kävin Kuntomolla nostelemassa painoja. Tällä hetkellä minulla on ikään kuin off season, joten tein myös kuntosalin puolella vähän tuntumaa makustellen, sellaisia liikkeitä mitkä tuntuivat hyvältä.

Ohjelmassa oli mm. penkkipunnerrus, maastaveto, leuanveto, kylkiliike ja vatsalihaksia voimapyörällä.

Illalla kävin vielä uudemman kerrán paikallisella kuntosalilla, jossa kulki yllättävän hyvin, vaikka harjoitus oli jo päivän kolmas. Tällä toisella kuntosalikerralla tein mm. pistoolikyykkyä, kulmasoutua, pystypunnerrusta, epäkkäitä ja tempausta.

Kovin suoritus oli ehkä yhden jalan pistoolikyykyssä 20kg kahvakuulalla 3×5 per jalka.

Tänä päivänä tuntui pienimuotoista kireyttä lihaksissa, joten altaalla uin kevyttä kelailua. Pääsarja oli 3x 50+75+50+75+50 joissa kaikki 50:set rintauintia pitkällä vedoilla, joita mahdollisimman vähän 75:set selkäuintia. Tämän jälkeen 4x100m rintauintia pitkällä vedolla, joita mahdollisimman vähän. Keskityin erityisesti läpivetoihin ja käännöksiin. Läpivedoilla pyrin aina 15metriin, jolloin käsivetoja jäi loppumatkalle 3-4.

Espoon SM-kilpailut

Nyt ehtii viimein tännekin koostaa kilpailujen kuulumiset.

Torstaina avasin kisat 100metrin rintauinnilla. Aamulla uin ennätykseni 1.01.3 jolla pääsi toisena finaaliin.

Illan finaalissa uinti ei lähtenyt yhtä rennosti mitä aamulla ja se söi voimat toiselta puolikkaalta ja aika jäi kymmenyksen aamusta 1.01.4 jolla päätyi kovatasoisessa kisassa kuudenneksi.

Perjantaina uin 100metriä vapaauintia, jossa tekniikka ei pysynyt kasassa ja loppuaika jäi  noin sekunnin ennätysajasta.

Lauantai aamuna olo tuntui kipeältä, mutta ohjelmassa oli päälaji 50 metriä rintauintia. Kisapaikalla olo oli flunssainen ja paleli niin että en tarjennut verrytelä kuin 100metriä ja kiiruhdin saunaan lämmittelemään.

Otin buranaa ja uin alkukilpailuin nopeimman ajan 27,54 parantaen ennätystäni 0,46s.

Finaaliuinnissa onnistuin nipistämään ajasta vielä 0,03s pois uuteen ennätysaikaan 27,51, mutta A-P onnistuin kuitenkin kiiruhtamaan ohi ajalla 27,44 jättäen minut toiseksi.

Sunnuntain startit jätin väliin tuntuvan kuumeen vuoksi. Kotiuduttuani mittasin lämpötilan, jota olikin 38,5 asteen verran.